Včelí úly a alternativní zdroje vytápění

23. – 28. srpna
Včelí úly a alternativní zdroje vytápění (a Rádio Verité)

Kamna ze sudů (23. – 25.)
Včelí úly (26. – 28.)
Rádio Verité workshop – Včely uletěly (25. 8. – 27. 8.)

23. – 25. srpna Kamna ze sudů

Dílna konstruování ekologických kamen ze dvou propojených sudů (tzv. double-barrel stove), vhodných jako ekologický způsob vytápění bývalých průmyslových či zemědělských prostor: starých kravínů, stodol apod.: výsledky představíme v rámci víkendové včelařské akce, zejména bude-li po večerech větší zima.
Pro více informací: (1)

26. – 28. srpna Včelí úly

Dílna vytváření experimentálních úlů a takových, inspirovaných tradičními návrhy, a zároveň současnějšími, včelám přátelskými konstrukčními principy. V průběhu dílny s místními i zahraničními včelaři a umělci se pokusíme zkonstruovat úly ve tvaru knihy podle návrhu švýcarského včelaře Françoise Hubera (1750-1832), tzv. Huberův rámkový úl. Rámky v tomto úlu lze otáčet jako stránkami v knize…

Huberův rámkový úl navržený roku 1789…

…a úl ze Saint-Faust v Jižní Francii, inspirovaný Huberovým modelem.

Budeme konstruovat také tzv. Top Bar hive jako alternativu klasických nástavkových úlů. (Návod je tu: How to build a top bar hive). A také The People’s Hive, jehož autorem je Abbé Émile Warré.

Více informací o pozorovacích úlech ZDE

S účastí místních i mezinárodních včelařů: Jiří Málek z Libice na Doubravou, Annemie Maes z Bruselu a Patrick de Koning z Holandska… Vytvořené úly si budou moci účastníci odvézt s sebou.

25. 8. - 27. 8. Rádio Verité workshop – Včely uletěly

Dílnu vytváření krátké rozhlasové hry s dokumentárními prvky povede – stejně jako loni – Johana Švarcová. Během tří dnů se účastníci budou podílet na vytvoření bodového scénáře a natáčecího plánu, na nahrávání a postprodukci. Každý podle svých schopností a podle toho, co si bude chtít vyzkoušet.

Další program:

  • v pátek 26. 8. projekce filmů o včelách

Radek Tůma – Zákonitosti života včelstva (2005, 8:45 min.)

Martin Řezníček – Jan Křížek sochy a včely (2005, 58 min.)

  • v sobotu 27. 8. koncert kapely Kamna ze sudů / Double Barrel Band (speciální host Martin Janíček a další), která předvede svůj spalovací a včelí hudební program

V pátek a v sobotu výstava včelařských dýmáků, vytvořených tradičními metodami (od Alexandry Prokopové).

Diskuse o apikultuře, včelím umění a ekologické kultuře.

Houbařská procházka s místním specialistou (pokud čas a houbám příznivé počasí dovolí…) – malá ochutnávka je ZDE

Pokud se chcete účastnit dílen, prosím zaregistrujte se předem na emailu info@yo-yo-yo.org

———————————————————————————————————–

Propojení tématu tepla a vytápění a včel není náhodné: pro včely je udržování stabilní teploty v úlu klíčové. Joseph Beuys, který se ve svém díle věnoval tématu tepla a energie, také ve spojení se včelami, a mimo jiné prohlásil:

“Včelař již dnes často nemá smysl pro to, co mám pod pojmem teplo na mysli. Že je tam teplo a včely by neměly umrznout je něco, co zjevně ví. Ale již není schopen vytvořit smysluplné spojení mezi tímto a lidskou bytostí.”

Včely byly v minulosti předmětem různých lidových pověr a kultů a objevují se často v literatuře:

Až umru, Voršilko – já vím, že to nebude už dlouho se mnou trvat, zdálo se mi dnes v noci, že Jiří pro mne přišel – , až tedy umru, nezapomeň říci to včeličkám, aby vám nepomřely. Ostatní by třebas zapomněli.” Babička věděla, že Vorša to udělá, poněvadž věřila, nač ostatní nevěřili, a tedy snadno by udělat opomenuli včas, byť i babičce k vůli to udělat chtěli.

Bylo to druhý den k večeru po návratu dětí, když babička tiše skonávala. Barunka jí předříkávala modlitbu umírajících; babička modlila se s ní, až najednou ústa se nehýbala, oko upřené zůstalo na krucifix nad ložem visící, dech se zatajil. – Plamínek života jejího zhasl, jako zhasíná pomalu dohořívající kahánek, v němž palivo vše stráveno.

Barunka zatlačila jí oči, mladá Mílová otevřela okno, “aby duše volnost měla k odletu”. Vorša nemeškajíc mezi plačícími, pospíchala k úlu, který pan otec babičce před kolika roky postavil, a zaklepavši naň, volala třikrát: “Včeličky, včeličky, babička nám umřela!”, pak teprv sedla na lavičku pod bez a pustila se do štkaní.
/Božena Němcová, Babička, 1855/

Včely z ní byly nejprve nervózní, ale po chvíli ji přijaly. Dovolily jí, aby sama vyluhovala med, a štíply ji jen dvakrát. “Včely udělaly chybu,” řekla jí Pilar. “Musíš požádat o povolení jejich Matku, a vysvětlit jim, že jim nechceš ublížit.” Řekla, že je nutné mluvit nahlas, protože včely nemohou číst přesně tvé myšlení, o nic víc než lidé. Tak Toby začala mluvit, i když si připadala jako blázen. Co by si někdo dole na chodníku pomyslel, kdyby jí viděl mluvit s rojem včel?

Podle Pilar jsou včely na celém světě již po desetiletí v nesnázích. Kvůli pesticidům, či horkému počasí, anebo nemocem, nebo snad všemu tomu dohromady – nikdo přesně neví. Ale včely na Střešní Zahradě byly v pořádku. Ve skutečnosti prosperovaly. “Vědí, že jsou milované,” řekla Pilar.
(…)
Díky za to, že ses učila,” řekla Pilar. Jdu teď spát. Nezapomeň to říci včelám.
(…)
Už jsem tak kašovitá jako ostatní, myslela si Toby. Popletená jako vejce. Příště začnu mluvit s květinami. Nebo se šneky, jako Nuala.

Přesto to šla říci včelám. Připadala si přitom jako idiot, ale slíbila to. Pamatovala si, že není dostatečné na ně jen pomyslet: bylo třeba vyslovit ta slova nahlas. Včely jsou poslové mezi tímto světem a jinými světy, říkávala Pilar. Mezi živoucím a smrtí. Nositelé Světa, proměněného ve vzduch.
/Margaret Atwood – The Year of the Flood, 2009/

Podle Margaret Atwoodové jdou včely a houby dohromady:
Včely a houby jdou dohromady, řekla Pilar: včely vycházejí dobře s neviditelným světem, jsou poslové smrti. (…) Houby jsou růže zahrady onoho neviděného světa, neboť skutečná houbová rostlina se nachází pod zemí.

Projekt vzniká s podporou:
European Cultural Foundation
International Visegrad Fund
Magistrát hl. m. Prahy